Spørsmål:
Kjære jordmor Monica Jeg er 7 uker på vei, og jeg lurer på når det er vanlig at man begynner å legge på seg? Jeg har ikke lagt på meg mer enn en kilo eller så, men magen strutter mer enn før. Jeg klarer heller ikke ligge på magen mer, pga øm mage og pupper. Hvor mye er det vanlig å legge på seg i første trisemester? Hilsen Sissel

Svar:
Vektøkningen i første trimester vil avhenge svært av hvordan kvinner har det med sin graviditet. Ved kvalme der det eneste som gir lindring er å småspise, vil naturlig nok kiloene komme raskere. Er du blant de som ikke merker den store forskjellen bortsett fra ømme bryst, trøtthet o.l. vil kiloene komme senere i forløpet.
Bruk hodet, ikke bare lysten.
Dette er tiden da man skal være nøye med hva man putter i munnen.  Tenk seg selv i situasjonen til fosteret. Du er helt avhengig av hva som serveres deg, og du vet at det er dette din fremtidige helse skal bygge på.
Lykke til med et sundt svangerskap. Ikke glem å mosjonere!
Hilsen Monica.