Spørsmål:
Hei. Jeg begynte å styrtblø i uke 7, begynner nå på uke 10. Har ca. 3 store blødninger i uka, men ingen smerter. Får ul en gang i uka. Nå sist fikk jeg beskjed om at blødningene sannsynligvis skyldes lavtliggende morkake. Når jeg spør om oddsene for at det kan gå bra får jeg bare vage svar, og beskjed om å vente å se. Rasjonelt forstår jeg at det ikke er så mye annet å gjøre, men jeg vil så gjerne ha litt fakta om dette, ikke bare svevende svar om at dette kan gå bra, at vi kan være forsiktige optimister osv. Dette er vårt første barn som er svært ønsket, så dette er en forferdelig påkjenning. Til slutt vil jeg føye til at baby vokser som normalt, og at mye av morkaken ligger fint plassert.

Svar:
Jeg forstår at dette er en svært vanskelig situasjon å være i. Det er alltid belastende med usikkerhet. Likevel vil jeg si at usikkerhet hører livet til. Vi fødes ikke med garantier for at alt skal bli som vi selv ønsker. Livet er et svært risikofylt prosjekt som kan by på overraskelser og store utfordringer.
Det slår meg hvor rakst vi mennekser forandres. Hvordan denne generasjon som har vokst opp med internett forventer og tror at alle svar finnes og at det meste kan gjøes om til tall og statistikk.
Gjennom mitt lange jordmorliv opplever jeg at tålmodighet er et ord om nesten ikke brukes lenger, og jeg undrer meg på om det er en egenskap som er i ferd med å bli borte.
Tigi meg om dette ikke ble det svaret du forventet å få. Det er ikke ment som kritikk, nærmere som en refleksjon vi kan dele.
Jeg ønsker deg alt godt og håper det vil går bra for dere.
Vi har bare denne dagen. Klarer du å ta en dag av gangen, og gjøre det til en god dag, vil dager bli til uker og uker til mnd. 10 uker, flott vekst og et bankende hjerte er et svært godt utgangspunkt.
Hilsen Monica.