Spørsmål:
Var til ultralyd på sykehuset på mandag, og der fikk jeg greie på at morkaken lå å stengte for fødselsgangen. Den hadde ikke kommet på plass ennå "over" fosteret. Derfor skal jeg inn igjen i uke 24. Er nå i uke 18. Er dette farlig for babyen?

Svar:
Morkaken dannes der egget slår seg ned i livmorslimhinnen. Om dette skjer langt nede i livmoren kan det bli slik du nå opplever. Når livmoren derimot vokser, følger som oftest morkaken med oppover og det er dette du skal undersøkes for ved neste kontroll.
Blir imidlertid morkaken liggende og dekke hele nedre del av livmoren vil den hindre barnet i å bli født på normalt vis. Da blir det keisersnitt.
Du vil bli fulgt nøye opp i svangerskapet, og normalt vil det ikke skape problemer for fosteret.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.