Spørsmål:
hei! jeg er 19 uker i dag og har vært på ul. jordmoren sa at morkaken ligger foran. der og da tenkte jeg ikke noe over dette, men har det noe betydning? må jeg ta det mer med ro f.eks!? jeg jobber som nattevakt på sykehjem og det kan være ganske tungt og tøft til tider! på forhånd, takk for svar!

Svar:
Det har ingen betydning i uke 19. Mest sansynlig vil den" flyttet seg" opp over sammen med den voksende livmoren. Den flytter seg ikke rent fysisk, men blir med  når livmoren strekker seg.
Jeg vil tro du skal til kontroll i uke 32 for å sjekke om dette har skjedd.
Om den fortsatt ligger foran eller sitter svært dypt festet kan du snakke med jordmor. Hun vil nok også gi deg info om hvordan du skal forholde deg videre i svangerskapet.
Lykke til!
Hilsen Monica.