Spørsmål:
Når er det vanlig at magen vokser mest.? Er i uke 25+2 alle sier jeg er så liten er det virkelig noe inni der..hehe så ler de..blir bekymmret skal på måling hos sykehuset vet jeg har lavt SF mål..rundt 20-22.. Ved innvendig uk sa legen i uke 11 at jeg hadde ekstremt bakoverlendt livmor?Kan det ha noe å si..Sparker mest nedenfor trusekanten.. Har hatt vektøkning på ca 6 kilo... Takker for svar

Svar:
Det er ikke mulig å se utenpå en kvinnes mage( med klær på) hvor stort fosteret er. Kvinner bærer sine barn så forskjellig. Noen er dessuten lange i livet, mens andre har et kort liv o.s.v.
SF mål på 2o-22 rundt uke 25 er også innenfor normalvarianten. Det vi er mest opptatt av er vekstkurven. Den skal være jevnt stigende og ikke avflatende på helsekortet.
Den beste måten å påvirke barnets vekst på er å stresse ned, sørge for god og næringsrik mat ,samt nok hvile. Du bør ligge en 1/2 time x 2 pr. dag om ikke veksten er tilfredsstillende. I liggende stilling påvirkes sirkulasjonen i morkaken til fordel for barnet.
Ønsker deg lykke til videre. Om det er mistanke om liten tilvekst av fosteret synes jeg du bør be om en mulighet til å ta livet litt mer med ro, evt. vurdere sykemelding om du trenger det.
Er du bekymret vil jeg råde deg til å stille spørsmål du har på neste UL undersøkelse, evt. når du er til kontroll.
Hilsen Monica.