Spørsmål:
hei jeg går nå gravid med mitt 3 barn og både jeg og min samboer har reagert på at livmorhalsen som man tiligere kunne kjenne med fingrene nå har flyttet på seg slik att man ikke kan kjenne den lenger man kjenner bare selve siden av livmoren og jeg er derfor litt bekymret for dette og lurer på om dette kan vere normalt og om att dette kan vere farlig, jeg er nå 32 uker på vei og har lenge vert plaget med lange og smertefulle kynnere som kommer 2-3 ganger daglig og så lurer jeg litt på hva som skjer vist att vannet går nå når jeg har kommet så langt blir jeg og må gå lenge innen det blir gjort noe eller ikke, lurer på dette ettersom i mitt forige svangerskap gjikk vannet ganske tidlig og da var jeg nødt til og gå ganske lenge før det blei gjort noe, og det var ganske ubehaglig ettersom jeg blei veldig usikker på hvordan barnet hadde det, takker for en fin side med mye nyttig informasjon og håper på og få svar.
hilsen marre.

Svar:
Svar: Mitt beste råd til deg: La livmorhalsen og mormunnen være i fred! Det kan være spennende og nyttig å kjenne kroppen sin, men akkurat i denne fasen er det nok motsatt. I ditt tilfelle der du forteller om vannavgang før tiden i forrige svangerskap , er det spesielt viktig.
Livmorhals om mormunn kan være veldig forskjellig fra kvinne til kvinne, og fra svangerskap til svangerskap. Snakk med jordmor/legen om det, er du usikker kan de evt. undersøke deg veldig forsiktig.
Lykke til videre og takk for hyggelig tilbakemelding på siden. Hilsen Monica.