Spørsmål:
hei,jeg er 12uker på vei og var hos legen i går, jeg fikk vite at jeg hadde innovervendt livmor, "jeg tror det var det han kalte det". Lurte på om du viste noe om dette, for legen sa at vis den festa seg kunne det ende i abort, blei litt redd da.

Svar:
Det er ikke uvanlig at livmoren kan ligge bakover vendt. En gravid bakovervendt livmor "reiser" seg normalt opp og kommer opp av det lille bekken rundt uke 12. På denne tid kan derfor toppen av livmoren kjennes over symfyse kanten. Kanskje har det alt skjedd med deg?
Det er trist å høre at legen din har valgt å ordlegge seg på en slik måte. Jeg har aldri hørt om en livmor som "fester seg".
Vi som tilhører helsevesenet burde bestrebe oss på å informere med det normale som utgangspunkt og fokusere på gleden og forventningene ved å vente barn.
Slipp gleden løs!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hilsen Monica.