Spørsmål:
hei!var på kontroll i uke 33, da fant legen ut at jeg hadde lite fostervann.jeg skal på kontroll igjen i neste uke.Men jeg bekymrer meg for at babyen ikke er normal.jeg har lest på flere sider på nettet at det som oftes er et tegn på at det er noe unormalt med babyen!?hva kan du si om for lite fostervann?jeg er så redd...bekymret..
hjelp meg..

Svar:
Svar:Jeg forstår godt at du blir bekymret, men vil samtidig si at det sannsynligvis er liten grunn til bekymring. Med moderne ultralyd teknikk kan riktignok mengden av fostervann måles. La oss likevel huske på at målinger som gjøres alltid er forbundet med en viss grad av usikkerhet. Dessverre er det likevel blitt slik at vi stoler ”nesten blindt” på at ALT som kan måles med tekniske apparater er riktig.Det jeg prøver å si deg er at det er forskjeller på for eksempel størrelser på barn og på mengde fostervann fra svangerskap til svangerskap.
Jeg vil råde deg til å ta opp engstelsen du går med på neste kontroll. Det kan gi deg muligheten for en ordentlig prat rundt situasjonen som har oppstått.
Oligohydramnion (lite forstervann) defineres som mindre enn halvparten av normal mengde fostervann,ved termin mindre enn 200 ml. Hvis man ikke kan finne minst en fostervannslomme målt med ultralyd som måler minst 1x1 cm kalles det oligohydramnion.
Lite fostervann er ikke ensbetydende med at det er noe galt med barnet ditt. Jeg håper du klarer å fylle deg opp med gode tanker. Det trenger både du og babyen. Lykke til videre!
Hilsen Monica.