Spørsmål:
hei jeg er idag 13+6 dager , og ïgår fikk jeg vite at jeg har for kort livmor hals,,,bare 1,5 cm....jeg har i tillegg påvist urinveisinfeksjon. jeg skal på kontroll igjen på mandag, og ønsker å får sånn tråd eller ring satt inn, for det er vel rundt uke 14 man gjør det. Jeg har hørt det er fare for infesjon med tråd, men hva er fordelene/ulempene ring vs tråd? jeg har heller ikke jobbet mye eller bært tungt, men har hatt lapraskopi, kan det være årsaken til at livmorhalsen er kort?

Svar:
Hvis du ikke er operert/fjernet deler av livmorhalsen tidligere, er det nok bare slik du er skapt. Alle kropper er forskjellig og det kan livmorhalser også være.
Om det er infeksjonsfare knyttet til tråden som sys rundt livmorhalsen, er det likevel større gevinst å få den sydd på enn å gjenomføre svangerskapet uten.
Jeg kan dessverre ikke si deg hva som er best av tråd eller ring. (Jeg kjenner bare til tråd.) Det kan du spørre gynekologen om som skal behandle deg.
Lykke til med operasjonen!
Hilsen Monica.