Spørsmål:
hei jeg er nå 21 uker på vei, har kjennt masse liv tidligere men nå de siste dagene har jeg kjennt veldig lite. I går kunne jeg ikke kjenne noe som helst. jeg er litt bekymret om han har det bra der inne, han er mitt første barn så er litt urolig fordi han har vært veldig aktiv før.. er det noe jeg kan gjøre/ ikke bør gjøre? hilsen ida

Svar:
Det er ikke noe annet du kan gjøre enn å vente på et nytt livstegn, men du kan legge forholdene til rette på en god måte ved å legge deg ned, drikke/spise litt søtt, be den lille huleborene om et lite vink og være oppmerksomt tilstede.
Du kan evt. spørre jordmor/legen din om en rask kontroll for å høre fosterlyden.
Dette du opplever er ikke unormalt. Kan du forestille deg at disse etterlengtede sparkene også kan oppleves forstyrrende, ubehagelige og kan komme til upassende tider senere i svangerskaper? Nesten ikke til å tro nå, - men kanskje vil du kjenne deg igjen om noen mnd.
Lykke til! Håper han tar sin mors ønske på alvor.
Hilsen Monica.