Spørsmål:
Hei jormor Monica:) Lurer på en ting angående når babyens hode fester seg. Når er det vanlig at den fester seg? Hva er symptomer på at det har festet seg? Håper du kan svare, lurer veldig mye! Mvh Christina

Svar:
Det står ofte skrevet i div. bøker at hodet fester seg omkring 1 mnd. før fødsel. Dette er nok svært individuelt. Det er på ingen måte unormalt om det ikke skjer. Hodet kan f.eks. være festet i uke 32, eller være bevegelig (ikke festet) når fødselen starter.
Når hodet fester seg vil kvinner ofte få en følelse av nedtrykk (noe som trykker på nedover), samtidig som det blir mer plass i øvre del av magen.
Barnets hodet kan etter å ha vært festet en stund også bli bevegelig igjen. Dette er også helt normalt, inntil hodet går lengre ned i bekkenkanalen og fester seg ordentlig (uten å bli bevegelig)
Håper dette var oppklarende.
Hilsen Monica.