Spørsmål:
Hei, Vi har vært på to ultralyder hvor de med sikkerhet har sagt at det er en gutt. Men på alle kontrollene mine hos legen har hjertelyden ligget på 160 bortsett fra en gang når den var 138, og legen min sier hver gang at det er ei jente???? Kan to ultralyder ta feil?? Siste gangen var privat og legen som tok den var 100% sikker.. Hilsen ei som lurer

Svar:
Jeg har aldri hørt om eller lest artikler der man vitenskapelig har gjort undersøkesler om  bestemmelse av kjønn ut fra hjerterytme. (Jeg kan heller ikke tenke meg at noen vil ha interesse av å gjøre en slik undersøkelse.)
Hva fosteret gjør eller har gjort i forveien for lytting vil være avhengig av avtall slag pr. min som registreres. Eksempelvis vil et foster som sparker under lytting ha en høyere hjerterytme enn et foster i ro/som sover. Tenkt selv på forskjellen, hvordan ditt hjerte må slå raskere når du løper enn når du hviler deg.
Min persnlige mening er at helsepersonell bør slutte med å fortelle kvinner og menn som venter barn hva slags kjønn barnet har ut fra antall hjerteslag pr. min.
Lykke til med gutten!
Hilsen Monica.