Spørsmål:
JEG ER GRAVID I UKE 14 OG HAR KJØPT EN HJERTELYD MÅLER. (SELGES PÅ NETTSIDEN -BARNIMAGEN.) DET JEG REAGERER PÅ ER AT HJERTELYDEN ER SÅ HØY. HAR MÅLT ANNENHVER DAG I EN UKE NÅ, OG HJERTELYDEN LIGGER PÅ 160-166. JEG TOK DEN MED TIL JORDMOREN IGÅR DA JEG VAR PÅ MIN FØRSTE KONTROLL HOS HENNE. HUN FANT HJERTELYDEN OG DEN VISTE 162. NOE HUN OGSÅ SYNS VAR LITT FORT. MEN SA DET KUNNE VÆRE FORDI DEN BEVEGET SEG OG VAR I AKTIVITET. MEN DEN ER JO LIKE HØY KVER GANG EG MÅLER... HUN SKULLE SAMMENLIGNE MED SITT APPARAT, MEN DA "SVØMTE" BABYEN VEKK OG HUN KLARTE IKKE MÅLE SÅ LENGE AT HUN FIKK OPP NOKE TALL. EG TELTE HJERTELYDEN TIL BABYEN IGÅR KVELD MENS EG MÅLTE. OG TALLET PÅ APPARATET STEMTE, SÅ DET ER IKKE DET SOM MÅLER FOR RASKT. ER DET NORMALT AT DEN ER SÅ HØY KVER GANG, ELLER BURDE EG FÅTT DET SJEKKET? HAR EI JENTE PÅ 4 ÅR. DA EG GIKK MED HO LÅG HJERTELYDEN HENNES PÅ 138-140-144. DE GANGENE DE BLE MÅLT HOS JORDMOR. I 8. MND VAR DEN EN GANG PÅ 160, MEN DA SA JORDMOREN AT EG HADDE KYNNERE DA HO MÅLTE.

Svar:
Fosteret ha nok den hjerterytmen som er normal for ditt foster å ha vil jeg tro.
Personlig har jeg vært skeptisk til denne type kontakt med fosteret/barnet nettopp fordi jeg var redd det kunne føre til mer engstelse enn glede.
Det høres enkelt ut, men har mor det bra i svangerskapet har også barnet de beste forutsetninger for å ha det bra!
Før dopplerens tid hørte ikke kvinnene fosterlyden i det hele tatt. Jordmoren hørte den med trestoskopet rundt uke 18-20. Spark og bevegelser ble kjærkommet registrert, og undringen hadde kanskje større plass?
Jeg synes du bør ta det opp med deg selv om dette gjøre deg godt eller ikke. Det er viktig å få en god følelse i kroppen,- god energi som du skal gi videre.
Du får trøste deg med at man kan ikke si noe som helst om fosteret ut fra en fosterlyd i uke 14.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.