Spørsmål:
jeg har drukket en del alkohol frem til 5 mnd av svangerskapet... hver dag faktisk... og jeg angrer så forferdelig men klarte ikke legge vekk øl flaska,,, jeg har nå vært edru siden 18 mai... jeg vokser fint og alt var bra på ultralyden. er sjansen stor for at barnet mitt er skadet. i så tilfellet hvordan? Håper du svarer for jeg orker ikke å gråte meg i søvn lenger. klem fra bekymret og angrende snart mamma

Svar:
Svar:Kjære deg! Så flott at du tar mot til deg og skriver, og så BRA at du fortsatt er edru. Det må du bare bestemme deg for å fortsette å være. Så fint at magen vokser og gror, det er et godt tegn.
Det er helt umulig å si hvem som blir skadet når mor drikker, eller hvor mye som skal til for å skade akkurat ditt barn. Nyere forskning viser at naturlige beskyttelsesmekanismer mot skadeutvikling kan være forskjellig fra person til person. Arv kan også være av betydning. Det er rapportert at barn født av mødre, som angivelig har brukt tilsvarende mengde rusmidler til noenlunde samme tid i svangerskapet, kan være ulikt affiserte.(Det er grunnen til at vi råder kvinner til å avstå helt fra alkohol.)
Alkoholbruk i graviditeten kan føre til FAS, som står for føtalt alkohol syndrom. Det kan forårsake psykisk utviklingshemming, kan påvirke utviklingen av ansikt, øyne og ører og gi nedsatt vekst.Alkohol måles i enheter. Et glass øl = et glass vin = en drink som hver inneholder snaut 13 g alkohol. Over 60g pr dag gir risiko for å utvikle FAS. Ved bruk av 30g eller mindre er det vanskeligere å påvise sikker skade.
Jeg håper ikke du blir helt nedslått nå, og får det verre enn før du skrev. Jeg vil råde deg til å søke hjelp slik at du klarer å være rusfri resten av svangerskapet. Jeg har tidligere jobbet med ungdommer med rusproblemer og vet hva som ligger av innsats i å være nykter. Håper du tillater deg å være stolt over det du har klart, holder stå kurs og tar en dag av gangen. Ta vare på verdigheten din og vit at du fortjener å ha det godt nå. Lykke til videre!
Hilsen Monica.