Spørsmål:
hei,jeg har snart overstått 4 månde,er litt krafitg fra før,men nå synes deet at jeg er gravid. jeg kjenner også bevegelser fra barnet...ååååh,gleder meg utrolig stort. men det jeg lurer på er at jeg føler magen er så stor,den kan variere fra dag til dag(ikke mye da men...)og noen ganger er den liksom kjempe hard å jeg tenker,jippi skikkelig mage,andre ganger er den litt mykere igjen...ææææ!! er det sånn det skal være?? og brystene mine har vokst,ja,opp en bh størrelse,men brystvortene hr ikke blitt noe serlig mørkere.... please svar. vil bare vite at lille vennen har vdet bra:) skal på ultralyd om 19 dagen:)

Svar:
Så deilig at du er så glad!
Ja det er helt normalt og svært vanlig at magen kjennes så forskjellig før den virkelig blir stor og tar "hele plassen."
Nå i starten kan man være litt oppblåst og riktig se gravid ut, mens man neste morgen liggende opplever å nesten  ikke se eller kjenne livmoren. Men,- den er der, og barnet vokser!
Når magen kjennes stram eller hard ut kan det være p.g.a. en muskelsammentrekning i livmoren. Da er den veldig lett å kjenne. Dette varer bare sekunder som oftest, og mange kvinner merker det knapt.
Forøvrig må ikke alt som står skrevet angående svangerskap og forandringer skje med alle kvinner. Dette er svært individuelt. Husk at du er deg, og dette er ditt svangerskap.
Lykke til med ultralydundersøkelsen og veien videre! Det er så spennende og flott å vente barn.
Hilsen Monica.