Spørsmål:
Jeg har nå oppdaget at jeg er gravid, noe som jeg egentlig synes er kjempetopp. Det som er et skår i gleden er at jeg sannsynligvis har tatt nexium mot magekatarr 1 til 2 uker og selexcid mot blærekatarr før jeg fant ut at jeg var gravid. Hvordan vil dette spille inn på "barnet"? Bør jeg ta abort?

Svar:
Svar: Gratulerer med graviditeten! Det hender ikke så sjelden at kvinner oppdager at de er gravide og ser samtidig at det ikke ble den beste starten på graviditeten som de hadde ønsket seg. Men,- dette er også en del av kvinners liv, og slik har det nok alltid vært. Optimalt sett burde vi være forberedt på en mulig graviditet hele tiden, i alle fall uten prevensjon, men jammen ville det bli mye vi skulle avstå fra.
I Felleskatalogen står det ikke at preparatene du spør om IKKE skal eller bør gis til gravide. Det står imidlertid :”forsiktighet bør utvises ved forskrivning til gravide”, og det er noe helt annet. Er du i tvil bør kan du ta det opp med legen som har gitt deg pillene og høre hva hun/han har av erfaring. Det går også an å ta kontakt med legemiddelfirma som produserer preparatet.
Lykke til videre! Hilsen Monica.