Spørsmål:
Hei! Jeg er gravid i uke 32 og har nettopp vært på ny ul pga at morkaken min lå lavt ved første kontroll. Jeg fikk beskjed om at den fremdeles lå lavt, men bare delvis forann åpningen. Hva innebærer dette og hvor stor sjanse har jeg får å kunne føde på vanlig vis? Er der noe jeg kan gjøre for å redusere sjansen for blødning, ev at morkaken løsner?
Jordmor mente at den kunne trekke seg opp ettersom livmoren vokste. Er dette sannsynlig?

Svar:
Svar: Det innebærer at du må følges opp med kontroller fremover. Ut fra disse
funn vil avgjørelsen tas om forløsningsmetode. Dette som skjer er individuelt og
derfor er det umulig å si noe om sjansen for å kunne føde på vanlig
vis.
Hvor langt opp morkaken vil trekke seg er vanskelig å spå, men det er riktig
som jordmoren din sier at det enda er sjanse for at den vil bli med
”oppover”.
Å senke aktivitetsnivået og å holde magen din i orden(unngå forstoppelse) er
nok det beste du selv kan gjøre for å redusere sjansen for blødning. Snakk med
jordmor/legen du går til kontroll og be om klar beskjed om hvordan du skal
forholde deg til evt. blødninger.
Lykke til videre og stell pent med deg selv i ukene som er igjen.
Hilsen Monica.