Spørsmål:
hei,jeg har sendt mange spørsmål til deg men ikke fått noe svar,håper du kan svare denne gang??? jeg er i uke 15,for 2 dager siden fikk jeg en slimaktig blødning på meg,det var friskt blod og ingen smerter. vi reiste på kk her jeg bor og tok full sjekk,men hun legen var litt vinglete,først sa hun at det kom fra en rift ved livmor munnen og da hun hadde tatt ul var det foreliggende morkake. jeg blør litt enda, og er livredd for å miste. vi så babyen oxo,den virket fornøyd. men hvorfor blør vi når vi har foreliggende morkake???? vil mormunnen åpne seg??? dette ville bli sjekket på den kontroll ul jeg skal til i uke 19,men jeg er livredd. hjelp.

Svar:
Endelig er det din tur til å få svar. Jeg vil gjerne svare alle, men det lar seg dessverre ikke gjøre.
Jeg forstår din redsel, men du behøver nok ikke være så redd. Hadde det vært svært truende og farlig for fosteret ville du ikke fått gå hjem og ventet til ordinær UL.
Det er ikke uvanlig at morkaken ligger lavt i begynnelsen av svangerskapet. Noen ganger ligger den faktisk helt forliggende,- ikke bare delvis. Dette blir imidlertid nøye undersøkt i uke 19, og du vil ut fra de funn som gjøres der få beskjed om videre oppfølging. (Ofte får kvinner ny kontroll i uke 32.)
Det er ikke uvanlig med blødning i svangerskapet. Det er heller ikke uvanlig at man IKKE finner ut hvor blødningen kommer fra.
Noen kvinner med lavtsittende morkake kan småblø gjennom hele graviditeten, mens andre ikke blør i det hele tatt. Hvorfor dette skjer er det helt umulig å si noe om, men kanskje kan blødningen være et resultat av at livmoren strekker seg?
Forliggende morkake kan derimot aldri påvirke mormunnen.
Det er tøft å være redd eller usikker mnd. etter mnd. Prøv om du kan tenke positivt og bestemme deg for at dette SKAL gå bra. Babyen vokser og har det fint, og du vil bli fulgt godt opp og tatt på alvor.
Ønsker deg alt godt fremover. Ta vare på deg selv, og del tanker og evt. bekymringer med jordmor/legen din.
Hilsen Monica.