Spørsmål:
hei. er nå i uke 38 og har vært på 3 ul. alt har vært helt fint da, men jeg er så redd for at babyen skal ha kromosomfeil eller være skadet på noen andre måter..er redd for at skadene kan ha komt etter at jeg var på ul. siste gangen jeg var på ul var det bare en rask kikk og så sa han at alt var fint. virket ikke som han så etter så veldig nøye...mn kan jeg stole på at alt er fint da selv om han ikke så så veldig godt etter? klarer han se om der er noe galt bare av å ta en liten rask titt? og når han måler diameteren på hodet, da hadde han vel sett om der hadde vært noe galt? vær så snill og svar meg!!

Svar:
Det er helt naturlig å være bekymret for om alt er bra med barnet man venter. Det er en del av forberedelsesprosessen. Det er derimot unormalt om denne bekymrningen helt overskygger all glede, spenning og forventning som også hører med i svangerskapet.
Livet byr ikke på garantier, men gir oss mange muligheter til å velge hvordan vi vil bruke tiden vår.
Ta derfor godt vare på tiden du har igjen til barnet kommer.Fyll deg med glede og postive tanker. Spar på den viktige energien. Den vil dd trenge når du skal føde og i tiden etterpå som nybakt mor.
Det er helt unntaksvis kromosomfeil eller "skader"vises på UL. I uke 38 er det fortrinnsvis vekt og tilvekst som undersøkes.
Håper du unner deg en flott fødsel!
Hilsen Monica.