Spørsmål:
hei! For noen dager siden var jeg hos jordmoren min, jeg er 28 uker på vei og er gravid for første gang. Da vi skulle høre på hjertet til babyen slo d veldig fort,det var oppi 180 på det meste,hun forhørte seg med noen andre jordmødre,og di ba meg kommet tilbake noen timer senere.Da vi senere hørte på hjertet var det nede i 160,og hun sa at ta alt var i orden og at jeg bare kan slappe av! Men det klarer jeg ikke,nå ligger jeg og fantaserer om alt mulig som kan være galt! kan barnet ha noe galt med hjertet!!??? søsteren min opplevte det samme da hun var gravid,men da sa jordmoren at det var for hun var stresset! nå sa hun at barnet ikke ble påvirket av mitt sress. hilsen fortvilet

Svar:
Svar: Jeg forstår godt at man kan fantasere og nærmest skremme seg selv når slike tanker kommer. Av den grunn vil jeg råde deg til at du tar kontakt med jordmor igjen og forteller hvordan du har det. Du kan f.eks be om en ny time bare for å få sjekket fosterlyden. Det tar ikke lang tid. Fosterlyden bør ligge mellom 110-160 slag pr. minutt. Den kan imidlertid godt gå opp til 180 dersom barnet for eksempel sparker akkurat når man lytter. (Det kan sammenlignes med ditt hjertet som må slå raskere mens du løper enn når du ligger stille.) Den skal ikke bli liggende på 180, men det skjedde heller ikke med ditt barn om jeg forstår deg riktig.
Lykke til videre! Hilsen Monica.