Spørsmål:
Jeg er lykkelig gravid i uke 33. Rundt juletider og nesten hele januar var den lille svært aktiv og sparket både i tide og utide. Den siste tiden har jeg kjent veldig lite bevegelse.....den bevegelsen jeg kjenner sitter stort sett helt nederst mot bekkenet. Før var det mye spark opp mot ribbeina, men tilnærmet ingenting nå. Jeg kjenner ganske ofte små "kuler" som beveger seg rundt omkring....det kan være stumpen til barnet eller kanskje en fot? jeg bare lurer på hvor mye spark jeg bør kjenne og om jeg burde bekymre meg i og med at hun ikke sparker så mye som før?
Håper virkelig på svar!

Svar:
Kjære deg! Så deilig å være lykkelig gravid. Tenk om alle kunne si det samme....... Med hensyn til spark og bevegelser er det individuelle forskjeller og svært vanskelig å si hvor mye ditt barn ”burde” sparke nå. Med rikelig fostervann er det for eksempel lettere å bevege seg for barnet. Når plassen blir mindre og fostervann reduseres er det helt naturlig at det skjer en endring. Ofte blir det mer bevegelse enn spark. Det er fint at du passer på hvordan hun/han har det. Du skal kjenne bevegelser hver dag, og mønsteret bør ikke endre seg over natten. Er du usikker, kan det være lurt å ta det opp med jordmor/lege som du går til kontroll hos og ta en prat rundt det der.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.