Spørsmål:
Kjære Monica! Jeg er førstegangs gravid og er nå i uke 31. Har ikke hatt de store plagene i svangerskapet, så jeg er ganske heldig sånn. Men jeg har hatt en veldig aktiv baby hele tiden. Jeg kjente de første sparkene i uke 16 allerede! Og det utviklet seg til å bli sterkere og oftere etterhvert.Til min store glede! Men de siste ukene har jeg hatt mye kynnere, og babyen har den siste uken vært svært rolig. Jeg syns det er litt ekkelt siden det hele tiden har vært full fres der inne, i tillegg så har jeg vondt for å snu meg og bøye meg, da det kjennes ut som om det ordentlig stikker i magen, ganske langt nede. Er dette normale bekymringer for en som aldri har gjort dette før, eller bør jeg gjøre noe? Skal til legen neste uke, men jeg er redd det feiler babyen noe..Hilsen litt redd kommende mamma..

Svar:
Svar: Jeg tror ikke du har grunn til å engste deg, men du bør fortelle legen
om dine bekymringer og få snakket litt om hvordan du har det nå.
Med hensyn til babyens aktivitet kan det være vanskelig å registrere alle
bevegelsene som barnet gjør nå man har mye kynnere. Er du likevel urolig kan du
evt. be legen om et sparkeskjema. Her registreres antall spark i løpet av 30
min. to ganger pr. dag. Min erfaring er at mange blir overrasket over hvor mye
barnet egentlig sparker når de først setter seg ned for å telle alle
bevegelsene. Det viker berolligende.
Stikkingen du forteller om er også vanlig å kjenne, spesielt når barnet
legger seg med hodet ned. De siste ukene kan nok by på litt mer plager enn de
første. Det er ikke så underlig når man tenker på ekstra kilo og plass som den
fantastiske kvinnekroppen gir rom for.
Lykke til med innspurten! Hilsen Monica