Spørsmål:
Hva menes når jordmor sjekker meg innvendig og skriver i papirene mormunn åpen til 1cm men tykk kant? må man ikke være moden for at det skal åpne seg? prøvde og spørre men hun sa bare at det var akkurat slik det skulle være i uke 36

Svar:
Jeg synes du skal spørre henne igjen, slik at hun kan vise deg en plansje eller tegne selv og fortelle hva som er hva og hvordan funn vurdres.
Alle funn ved en vaginal us vil bl.a. vurders ut fra hvilken uke du er i, om du har født før, om du har rier eller ikke.
Når din mormunn er 1 cm, betyr det at den er litt åpen. Det passer jo bra siden du bare er i uke 36. Vi vurderer også livmorhalsens skjede del.
Det er fint å gå i fødsel med en morden livmorhals som utgangspunkt, men kvinner kan også oppleve spontan vannavgang i f.eks uke 33.
Jeg synes jordmor skylder deg en bedre informasjon, spør igjen!
Lykke til med innspurten.
Hilsen Monica.