Spørsmål:
hei. er i uke 33 nå, har et barn som sparker så ofte og så hardt at jeg knapt får hvile. finns det noen knep for å roe barnet? er det alltid sånn at spebarnet blir som det er i svangerskapet?

Svar:
Svar: Så heldig du er som har et barn som hele tiden forteller mor at det er der og har det bra! Jeg vet at noen barn nesten tar ”knekken” på mor med all bevegelse, men tro meg når jeg sier at det motsatte er verre. Jeg vet ikke om det er godt undersøkelser på aktivitet i og utenfor livmoren, men jeg vil tro at det er en sammenheng. Jeg har i alle fall erfaring fra det motsatte. Svært rolige barn i magen som virkelig har bekymret mor som også etter fødsel forblir fredelige observatører. Ligger der stille og ser seg omkring.
Gode måter å roe barn på kan være et deilig avslappet bad, legge deg i god hvilestilling til klassisk musikk/ evt. synge litt og styrke på magen med rolige bevegelser eller rolig gange der du nærmest ”bysser” barnet i søvn.
Lykke til videre! Hilsen Monica.