Spørsmål:
Hei. jeg var på ul den 19/1 å fikk vite at vår lille gutt hadde acrani å fikk derfor ikke livets rett. han ble født den 22/1. Nå tar jeg 400mg folat hver dag for å forhindre at det ikke skjer igjen. Hvorfor er det ikke mer opplyst om noe som er så viktig?? Det burde stå store skilt om slikt. Vet du hvor ofte acrani forekommer og hvorfor å hvordan det skjer?? Har lett overalt på intenett men det er veldig lite info om det.

Svar:
Kjære deg! Det er en svært trist og vond beskjed å få når man er på UL. Når misdannelsen er så stor at det ikke er forenlig med liv opplever de fleste jeg har snakket med at det var godt å få vite det da, og ikke først ved fødsel.
Du spør om hva dette kommer av, og jeg kan dessverre ikke gi deg et godt svar.
Vi vet at nevralrørsdefekter eller ryggmargsbrokk rammer ca. ett av tusen embryo. Det kan dreie seg om en helt bagatellmessig defekt i benlukkingen over ryggmargen, via forskjellige alvorlighetsgrader, helt opp til manglende storhjerne som dere har opplevd.
Nevralrøret som blir til ryggmarg og hjerne er dannet allerede 30 dager etter befruktningen.
jeg synes også det er trist hvis kvinner fortatt ikke vet om anbefaling av Folat fra man slutter med prevensjon for å bli gravid.
Det har vært diskutert i Norge om Folat skulle tilsettes i mat, men det har foreløpig ikke blitt gjort.
Ønsker derer lykke til og alt godt for neste svangerskap.
Hilsen Monica.