Spørsmål:
Hei! Sønn nummer to er bare tre uker unna, og ligger i seteleie akkurat som førstemann. Sist ble det planlagt keisersnitt, en fin opplevelse som ikke har skremt meg, men det hadde likevel vært flott å få oppleve en vanlig fødsel dersom det er mulig. Ikke minst med tanke på å komme meg raskere etterpå og kunne ta hånd om eldstemann. Jeg har forstått det sånn at det varierer fra sykehus til sykehus om de forsøker å snu barnet (ytre vending). Hos oss på Haukeland gjør det visst ikke dette, mens andre gjør det som ren rutine. Stemmer dette med din erfaring? Kan du si litt om argumenter for og mot ytre vending, og om jeg evt. kan "forlange" at de gjør et forsøk?
Vennlig hilsen spent trøndermamma i Bergen

Svar:
Svar: Det er helt riktig at det varierer fra sykehus til sykehus om det gjøres ytre vendig eller ikke. Jeg tror det hele avhenger av erfaring i akkurat denne behandlingsformen. Ytre vendig er det ikke alle som kan, og kan du det ikke skal du holde fingrene unna! Av den grunn blir det vanskelig for deg å ”forlange” at noen skal gjøre et forsøk. Å vende et barn fra seteleie til hodeleie kan være forbundet med risiko, og skal alltid gjøres av gynekologer som vet hva de gjør og hvordan.
Men, jeg vet at Haukeland har erfaring med å bruke moxa (en type behandlingsform innenfor klassisk akupunkturbehandling, ikke nåling, men varmebehandling) for å få barn til å snu seg fra seteleie til hodeleie. Ta kontakt med fødeavdelingen og be om informasjon. Spør gjerne etter avdelingen” Storken”( der blir det utført) Selv kan du prøve med en daglig samtale der du forteller din lille sønn at han må snu seg.
Lykke til! Hilsen Monica.