Spørsmål:
Hei!
Sist mens for meg var 20. oktober. Jeg ble voldtatt da. Jeg ble dopet ned osv og det har ikke gått opp for meg før nå i det siste at det som skjedde skjedde... Jeg er nå gravid. Samboeren min og jeg har forsøkt å få barn og jeg tror derfor barnet er hans, men trenger en "bekreftelse". Jeg har 21- 24 dagers syklus. Skulle hatt mensen igjen den 13. november. Testet negativt 16. november og positivt 18 november. i følge UL sier legene at jeg pr. i dag har et foster på 41,5mm og at det da stemmer at jeg er ca. 12 uker på vei. Jeg nevnte ikke for denne legen at jeg har vært utsatt for en voldtekt.
Trenger bare å høre en kyndig person fortelle meg at alt er ok!
Tintin

Svar:
Svar: Kjære deg! Jeg synes du bør snakke med legen din igjen og fortelle om alvoret i saken. Det er ikke en uvanlig problemstilling at kvinner er usikre på når befruktningen har skjedd og med hvem. Det er viktig at legen er gynekolog med kompetanse og erfaring i bruk av ultralyd. Evt. kan du kontakte en annen lege for å få en second opinion. Med dette som utgangspunkt vil du ha et godt utgangspunkt for å vurdere saken igjen. Du behøver selvfølgelig ikke si at du er voldtatt om du ikke ønsker det. Håper du god oppfølging!
Hilsen Monica.