Spørsmål:
Hei Monica! Jordmoren min er blitt sykemeldt og jeg sitter her å bekymrer meg og har ingen å spørre. Håper at du kan hjelpe meg. Jeg er i uke 32 og det som bekymrer meg er at vekten min har stått stille i 1,5 mnd nå. Jeg er normalvektig og har tilsammen gått opp 7 kg i løpet av graviditeten. Jeg trodde det var nå på slutten at vekten skulle raskt opp? Kan det være at det bare vokser i rykk og napp? Jeg er redd for at det skal være noe galt, og at babyen ikke skal få i seg nok. Vær så snill å svar meg.

Svar:
Det er ikke unormalt om vekten stopper opp. Det er dessuten sommer og i varmen kan det være at du ikke har spist like mye som før og eller kanskje beveget deg mer om du har ferie?
Uansett tar barnet det som trengs fra din kropp og er ikke direkte avhengig av en kontinuerlig vektøkning hos deg.
Det er også forskjellig hvordan kvinner legger på seg.
Du kan ta det helt med ro og glede deg over de spennende ukene du har i vente.
Hilsen Monica.