Spørsmål:
Hei! Er i uke 33+6 og var på ultralydundersøkelse i dag. Legen heviste meg dit pga at fundusmålene mine var noe utflatet på de tre siste kontr. (både legen og jordmoren måler) . I dag fant da jordmoren et vekstavvik på -17%. Hun målte magen til babyen endel ganger da den hadde lagt seg med hodet ned og krummet i ryggen- så det var vanskelig å få et rett mål. Hun la til slutt sammen (mht. de målene hun hadde gjort) at det lå på 82 , normalen var ifølge henne 91 . skal til ny ul om 2 uker for å skjekke. Forstevann var ok. Tok også ctg , det var ok. Hun sa heller ingenting om at det var noe gale med blodgj.str. i navlestrengen. Er det slik at fødselen settes igang tidligere hvis avviket øker/ikke avtar? Det må jo være det tryggeste. Jeg er litt bekymret.

Svar:
Jeg forstår din bekymring, men ut fra det du forteller vil jeg oppmuntre deg til å ta utgangspunkt i alt som var bra da du var til kontroll. Nå som du er under oppfølging kan du stole på at barnet`s tilstand vil bli løpende vurdert.
Skriv ned tanker som dukker opp, og ta de med til neste kontroll. Det er viktig med god informasjon. Det er vanskelig å forutsi hva som videre vil skje med hensyn til fødsel. Avgjørelser tas ut fra en helhetsvurdering, og du bør være med når en evt. avgjørelse skal tas.
Det beste du kan gjøre er å ta livet med ro. Jeg regner med at fikk en sykemedling. Hvil deg mye og send god energi til barnet du venter. Sjekk spark og bevegelser hver dag.
Lykke til med innspurten!
Hilsen Monica.