Spørsmål:
hei. jeg e er nå gravid i uke 37..men jeg har gjort noe utrolig teit selv om jeg vet at jeg egentlig ikke skulle ha gjort det. før jeg ble gravid så røykte jeg hasj hver dag, men da jeg fant ut at jeg var gravid sluttet jeg helt og rørte ingenting..men så rundt uke 20-25 klarte jeg ikke mer:( så da røykte jeg litt. har også røykt litt nå i det siste..ikke så veldig mye, men jeg skulle jo ikke ha gjort det i det hele tatt. vet at det er idiotisk av meg og jeg har kjempe dårlig samvittighet og er livredd for at babyen skal være skadet på noen måte. har vært på ul 3 ganger, og alt har vært helt fint da. men tror du babyen min kan være hjerneskadet på en eller annen måte? og går det ann å ta noen prøver for å finne det ut? har lest at barnet kan få kromosomfeil..går det ann å finne ut om det har skjedd? vær så snill å svar meg! tenker på dette hele tiden!:(

Svar:
Det er ingen mulighet for å finne ut noe om barnet ditt nå. Kromosomanalyse som du nevner tas tidligere i svangerskapet , som en fostervannstest, og kun på indikasjon.
Det er veldig bra at du klarte å slutte og holdt opp så lenge. Det har du grunn til å være stolt av. Nå er det like viktig at du blir helt rusfri igjen og forbli nykter. Det er viktige uker du går i møte. Kun det beste er godt nok for deg som skal føde og for barnet som skal fødes!
Ta kontakt med jordmor/legen din evt. andre som kan hjelpe og støtte deg med dette viktige arbeidet som ikke går av seg selv.
Snart får du et lite barn å ta vare på som også fortjener å ha en rusfri mor.
Stå på, vær streng mot deg selv og ta ansvaret på alvor. Dette klarer du.
Ønsker deg alt godt!
Hilsen Monica.