Spørsmål:
Hei Har plutselig oppdaget at jeg er gravid! Det kom veldig uventet - har gått på p-piller i tre år. Mistenker at det skjedde i overgangen til nye p-piller (Cerazette). Fikk nemlig se i bruksanvisningen (burde nok ha lest den først) at man da ikke skal ha en pillefri uke, men begynne direkte på cerazette...Det betyr vel egentlig at jeg har begynt en uke for sent? Hadde ventet at p-pillen ville sitte lenger i kroppen? At den gamle pillen hadde beskyttet meg litt lenger? Jeg er veldig usikker på hvor gravid jeg er. Tror mellom 5 og 6 uker. Når kan jeg ta tidlig ultralyd?

Svar:
Gratulerer med graviditeten! Noen vil si du er svært heldig. Så enkelt, uten å måtte ta bestemmelsen eller vente mnd. for mnd. i spenning og usikkerhet.
Men, det kan jo være en overraskelse også som ikke alle klarer å ta på strak arm. Det er liten grunn til tidlig UL fordi man ikke akkurat vet når befruktning har skjedd. Du vet jo faktisk i hvilken uke det kan ha skjedd og har således et godt utgangspunkt.
Tidlig UL må man vanligvis bestille privat og betale selv dersom det ikke er en medisinsk grunn for us og man blir henvist fra jordmor eller lege.
Rutine UL skjer i uke 17-20. Det er her termindato bl.a. fastsettes.
Innen uke 17 vet du selv hvor langt du er kommet, og kan således treffe undersøkelsen til riktig tid.
Rundt uke 12 kommer livmoren opp av bekkenet og kan kjennes som en oppfylling over symfysebenet(skambenet). Da kan fosterlyden også høres utvendig. Dette er et godt og sikkert tegn på hvor langt svangerskapet er kommet.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.