Spørsmål:
Hei Jeg er mellom 8 og 9 uker på vei, og forleden dag følte jeg det som om jeg nesten tisset på meg. Det kom endel tynn væske i trusa. Jeg har alltid hatt endel utflod - og har fortsatt dette. Er dette normalt, eller er det væske som kommer fra fosteret?

Svar:
Det er aldri lett å si hva som er hva, iallefall ikke uten å underslke kvinner og ikke minst lukte på det som er kommet i trusen. Lukt kan gi nyttig info.
Utflod lukter surt. Urin lukter urin. Fostervann lukter en helt speseiell lukt for de som har luktet det( beskrives ofte som vammel lukt).
Av og til kan utflod være så tynn flytende at det kan oppleves om urin når det renner.
Om dette du har opplevet har kommer fra fosteret vil du nok mest sannsynlig oppleve å abortere, dessverre.
Slik er det bare. Blødning eller væske fra selve fosteranlegget ender med en abort. Det betyr som oftest at noe har gått galt med fosterutviklingen.
Håper på det beste for deg.
Hilsen Monica.