Spørsmål:
Hei. Jeg 22 år og gravid i uke 31. Dette er mitt første svangerskap. Jeg leser masse på internett om hvor viktig det er å passe på at man kjenner liv i barnet i magen hver dag. Men, de siste døgnene har jeg hatt motsatt problem. Jeg syns den lille i magen er _veldig_ mye våken... Jeg kan kjenne hun beveger på seg stort sett hele tiden, og da blir jeg bekymret. Kan det være hun er stresset over noe? Er det noe jeg kan gjøre for å roe den lille ned? Jeg har bekkenløsning og aktiviteten begrenser seg veldig - så jeg sitter/ligger mye om dagen. Kan dette gjøre at hun ikke får sove - når jeg ikke vugger henne i søvn? Kan det hende hun ikke har det noe bra der inne siden det virker som hun ikke slapper av? Takker for svar:)

Svar:
Dette du opplever og beskriver er helt normalt. Ingen grunn til engstelse. Siden du også er mye i ro kan du kjenne alle spark og bevegelser du kanskje ikke hadde lagt merke til om du var i full aktivitet.
Det du kan gjøre for å roe henne ned er f.eks å stryke forsiktig over magen, snakke rolig eller synge noen  sanger du selv liker godt, evt. høre på  avslappende musikk.
Sansynligvis har hun fortsatt god plass og kan riktig boltre seg.
Om du spiser eller driker mye søtt kan du redusere inntaket og se om du merker forskjell.
Jeg tillater meg å stimulere deg til aktivitet. Snakk med jordmor/legen din få en henvisning til en fysioterapeut og kom i gang med øvelser/ bading i varmt basseng. Det er mange uker igjen.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.