Spørsmål:
Hva mener dere med ordet unnfangelse? Er det da sædcella smelter sammen med eggcella, som det forøvrig står forklart i medisinsk leksikon, eller er det da det befruktede egget fester seg til livmorveggen? Jeg mener jeg ble befruktet 17.desember 2005, og ifølge terminkalkulatoren på babyverden.no skal jeg ha termin 11.sept hvis jeg regner utfra unnfangelse, men 40 uker fra 17.desember er 23. september. Så når er min "riktige" termindato?

Svar:
Unnfangelse menes når befruktning skjer; når eggcellen  "slipper" sædcellen inn. Til tross for at man vet når samleie skjedde kan man ikke vite om det store møtet mellom egg og sædcelle skjedde samtidig.
Sædceller er levedyktige i flere døgn og kan vente på at egg skal løsne.
Når terminen skal fastsettes må vi ha noe å gå ut i fra. Dette blir siste mens første blødningsdag. Så kommer UL us. og gir oss den "riktige" datoen.
Men,- vi gi oss ikke med det, men legger til +/- 14 dager.
Er det ikke fint å vite at det er kommet barn til verden i mange tusen år uten denne teknikken?
Lykke til videre!
Hilsen Monica.