Spørsmål:
Hei Monica! Jeg har i flere måneder hatt en dårlig følelse når jeg stå opp om morgenene. Jeg er 32+2 nå, og har en aktiv gutti magen. Har ikke sovet på ryggen siden jeg var ca 14 uker. Men selv om at jeg sover på sidene eller i sittende stilling, får jeg en ekkel følelse av at det ikke er nok blodtilførsel til livmor mens jeg sover. Magen føles ofte litt kald og klam når jeg våkner... Jeg er livredd for at lillegutt ligger hele natta med lav puls og lite næring. Er det noen sjanse for at dette kan stemme? Og er det eventuelt noen måte jeg kan sjekke det på? Takk for hjelpen! Mvh

Svar:
Nei det er ikke slik det virker. Barnet i magen har det bra om du er våken eller sover, sitter eller er ute på mosjonstur. Blodgjennomstrømningen i livmoren og pulsasjonen i navlesnoren kan ikke kvinner påvirke.
Det beste du kan gjøre for gutten din er å roe deg ned og få stresset ut av kroppen. Gi gleden plass og tenke friskt!
Svangerskap er en helt naturlig fysiologisk prosess. Det meste som skjer er helt normalt. Det er heller ikke farlig for gravide å ligge på ryggen. Det er imidlertid ubehagelig og kan gi svimmelhetsfølelse som gjør at kvinner ikke velger denne hvile/sovestillingen når livmoren har vokst seg stor.
Ofte er det slik at barnet i magen sier i fra selv til mor om det ikke trives med
hennes ligge/sovestilling. Er ikke det fantastisk?
Håper du får noen uker med god søvn!
Hilsen Monica.