Spørsmål:
Hei! Jeg er i uke 21 og har vært på ultralyd nettopp der de fant ut at ungen min kun hadde to "kanaler" som jeg kaller det (husker ikke det latinske ordet for det), i navlestrengen.Der skulle vært tre, men det trenger ikke å bety noe fordi om der kun er to, sa de. Og alt annet på ultralyden så normalt ut, både vekst og organer. Uken etter kom jeg til jordmor og fortalte dette og da sa hun at det ofte har sammenheng med misdannelser!Jeg trodde jeg skulle besvime og hun så dette og ringte litt bekymret ned på poliklinikken på sykehuset, for å høre med jordmødrene der nede, hvilke meninger de hadde. Hun snakket med en jordmor som sa at det va sjeldent det førte til misdannelser. Men det jeg er redd for er at ungen kan ha en hjerneskade da jeg drakk en del og tok medikamenter (for angst) de første 4 ukene (før jeg visste at jeg var gravid). Og jeg har ikke helt klart å holde meg unna alkoholen og derfor hatt noen glass med øl og rødvin i ny og ne. Medisinene trappet jeg ned på og tar kun av og til. Samme hvem jeg spør så får jeg ikke svar på om ungen er ok eller ikke og dette tar livet av meg! Jeg forstår at der ikke er noen garanti for noenting når en er gravid. Mange har ruset seg gjennom hele graviditeten og født ett helt friskt barn, mens andre har vært skikkelig helsefreaks og født unge med misdannelser. Så det jeg lurer på er om du kan gi meg svar på om det finnes noe statistikk eller noe for de som kun har to "kanaler" istedet for tre i navlestrengen.Eller erfaring? Eller en måte å finne ut om ungen har skade på hjernen eller ikke? Kan man ta fostervannsprøve for å finne ut av det? Hva kan jeg gjøre for ikke å bekymre meg ihjel resten av svangerskapet. Setter stoooor pris på svar og takker for at det finnes en slik side på nettet som denne. Vennlig hilsen en som er VELDIG bekymret.

Svar:
Jeg kan nok heller ikke svare deg veldig konktret,- dessvere.
Alle ønsker vi et friskt barn. Den uro som du beskriver har derfor de fleste kvinner i seg i større eller mindre grad i svangerskapet.
Det blir selvfølgelig ekstra ille når man opplever å få beskjed om at ikke alt er som det skal være.
Etter at barnet er født teller jordmor alltid karene( kanalene)i navlestrengen.
Normalt er det tre.
Friskt næringsrikt blod med mye oksygen går fra mor gjennom en egen vene i navlesnoren til fosterhjertet, som så pumper det rundt i kroppen til fosteret og samler det sammen igjen. Brukt, næringsfattig blod går i to navlesnorarterier tilbake til morkaken, for å bli frisket opp på nytt.
Når ditt barn har to og ikke tre kar betyr det at det bare er en som frakter det "brukte" tilbake.
Jeg kjenner ikke til statistikk på dette, men har tatt i mot barn med to årer som ble født friske og fine.
Med tanke på hjerneskade er det dessverre ingen måte å finne ut dette på i svangerskapet.
Den beste forsikringen er hva du spiser og drikker og hvordan du lever.
Du har enda mange uker igjen til å passe godt på dere.
Unn deg bare det beste. Prøv å tenk nytt. Kom deg ut i den deilige vårluften, mosjoner og få tankene i andre spor som kan gjøre deg godt. Konstant bekymring stjeler energi.
Ønsker deg alt godt!
Takk for postiv tilbakemelding.
Hilsen Monica.