Spørsmål:
Hei,
jeg er 5 uker og 2 dager inn i mitt første svangerskap. Jeg er veldig bekymret, for jeg synes alle tegnene (til tretthet, ømhet i brystene ) har forsvunnet. Min bestevenninne mistet sitt første ganske tidlig, og gikk med det noen uker før hun ble klar over det. Jeg ønsker derfor å ta tidlig UL på en privat klinikk. Når kan jeg tidligst gjøre dette?

Svar:
Svar: Jeg vet at usikkerheten som følger med svangerskap er vanskelig å takle for oss alle. Når man i tillegg har en erfaring som deg, kan det bli enda verre. Vi moderne mennesker har liten trening i ikke å ha kontroll. Vi vet at vi overlever morgendagen fordi vi bl.a. har nok mat, ingen store virkelige farer truer oss o.s.v.. Dette gjøre noe med oss. Vi tror vi kan kontrollere livet.
Selvfølgelig kan du ta kontakt med en lege å få utført en vaginal ultralyd undersøkelse og få se med egene øyne at det ”er noe der”, et lite hjerte som slår. - Men hva så? Hva med neste gang usikkerheten kommer? Noen kvinner tenker faktisk helt motsatt. De mener at den beste forsikringen er nettopp at alt får være i fred og ro der nede, godt beskyttet i livmorhulen som ingen kan nå. Forstår du?
Jeg sier ikke at kvinner ikke skal ta tidlig UL, men prøver å få frem noen refleksjoner rundt usikkerheten som de fleste sliter med. Ønsker man å ta tidlig ultralyd for å få bekreftet svangerskap er det i alle fall stor sikkerhet knyttet til et bankende hjertet, ca.25 dag etter befruktning.
Lykke til med en lang og spennende reise! Hilsen Monica.