Spørsmål:
Hei. Jeg har fått diagnosen preemklamsi og er nå i uke 31+5. Jeg sliter med å koble av, og går rundt og engster og uroer meg mye av dagene. Kjenner etter symtomer ol. Blir ganske psykisk sliten av det. De sier en skal være oppmerksom på symtom som hodepine, og det jeg lurer på er hvordan en slik hodepine vil kjennes ut. Jeg har vært litt tung i hodet de siste dagene...men det kan lett skyldes at jeg sover dårlig + er mye inne. Er det bankende hodepine i pannen er skal være oppmerksom på ? er så redd for å overse eventuelle alvorlige symtomer. Var på kontroll fredag. Alt var stabilt og greit. Litt høyt blodtrykk, protein +1, og ødem 1.

Svar:
Det er trist å høre at dette har skapt så mye stress hos deg. Det er ritkig at preeklampsi kan utvikle seg og skal følges opp med hyppige kontroller og blodprøver, men hadde det vært riktig alvorlig hadde du blitt lagt inn på sykehus til observasjon.
Jeg synes du bør ta dette opp på neste kontroll slik at dere kan snakke ordenlig sammen om problemene som gir deg stesset. Er du redd, i tilfelle du er det, hva er du redd for? Det kan være godt for deg å få klarhet i hva som virkelig plager deg nå. Og er det grunn til engstelse? Det kan kanskje jordmor/legen si noe om ut fra din situasjon.
Med tanke på symptomer er det pannehodepine og trykk for brystet du skal være oppmerksom på.
Men, har du tenkt på å unne deg noe riktig godt når du likevel skal ta livet med ro?
Bruk fantasien og kjenn etter hva du kunne ønske deg, eller hva som gjør deg godt?
Aromaterapi, litt beroliggende akupunktur eller noe helt annet...............?
Ta godt var på deg selv, og fyll hver dag med noe positivt.
Lykke til videre!
Hilsen Monica.