Spørsmål:
Leser i svangerskapsboken at selve unnfangelsen tar omtrent et døgn... hva betyr det? Er vi gravid først når unnfangelsen har funnet sted? Vil det si at etter samleiet/eggeløsningen så tar det 24 timer før man er befruktet? Håper på svar fra deg! Kjempe bra bok!!

Svar:
Ja du er ikke gravid før egget er befruktet. Akkurat når det skje kan man ikke vite. Sædcellene kan leve i flere døgn og "vente" på egget. Det vil si at du kan befruktes flere dager etter at samleie fant sted.
Har du imidlertid sex akkurat rundt eggløsning og det er befruktningsdyktige sædceller til stede, kan store ting skje.
Når egget først lar seg befrukte skjer det på følgende måte:
Egget kan ikke røre seg, men skiller ut et protein som gjør at spermien mister luen sin og gjør den i stand til å skille ut et ensym som gjør det mulig å lage hull i eggeskallet. (Dette skallet er seigt og beskytter egget.)Fra nå av tar det ca. 20 minutter før spermien har kvittet seg med halen sin og er trygt innenfor.
Normalt slipper kun en spermie inn, og hullet lukkes umiddelbart. Så fortsetter ting å skje. I de neste 12 timer kvitter eggcellen og spermien seg med sine ekstra kromosomer. De sitter igjen med hver sine 23.
Når unfangelsen har funnet sted og kromosomene har smeltet sammen til 23 par, har vi et befruktet egg bestående av èn celle.
Kanskje er det lettere å forstå om vi sier at selv unnfangelsesprosessen tar ca. et døgn.
Håper du ble litt klokere? Det er nesten ubegripelig, og enda mer uforståelig at det blir et lite menneskebarn av denne lille cellen.
Fint at du liker boken!
Lykke til på denne spennende reisen.
Hilsen Monica.