Spørsmål:
Hei! Jeg er 13+4 uker gravid. I forrige uke ble diameteren på hodet til fosteret målt til 2,4 cm på ul. Da var jeg 12+6. Legen som utførte ul, sa det tilsvarte 12+0. Er det grunn til bekymring? Jeg er garantert ikke kortere på vei enn antatt. I dag klarte ikke fastlegen min å finne hjertelyden. Livmora er stor og lett å kjenne, og jeg har heller ikke noe særlig ekstra utenpå. Jeg har opplevd to MA etter uke 12 og trenger å bli beroliget. Takknemlig for svar!

Svar:
Forstår godt at du er bekymret etter aborten. Angsten kan sitte i kroppen og  ikke slippe ordentlig taket før langt ut i svangerskapet, dessverre.
Slik jeg ser det er det ingen grunn til engstelse. Snarere tvert i mot.
STOR GLEDE!
Fosteret ditt er nok akkurat passe stort.
Vi lever i en tid der vi tror blindt på alle maskiner som kan produsere målbare resultater og kan undervurdere den mest fantastiske "maskinen " av alle; kvinnekroppen!
Ikke glem at det er et levende lite barn der som vokser og gror, som rører seg en masse, også nå fastlegen ikke kan høre fosterlyden.
Håper du unner deg gode øyeblikk og kjenner hvordan glede frigjør energi som både du og fosteret trenger.
Lykke til videre!
Bestem deg for at dette skal gå bra.
Hilsen Monica.