Spørsmål:
Lurer på om det er noen sammenheng med min egen vektøkning og hvor stort barnet kommer til å være ved fødsel. Har 1 barn fra før av, som var 4050 g ved fødsel. Da hadde jeg lagt på meg i alle fall 25 kg! Nå er jeg 7 mnd på vei, og har lagt på meg kun 6-6.5 kg. Magemålet ligger litt i underkant av kurven. Er alt ok? Blir barnet lite? Kan en jordmor anta ca. vekt på barnet før fødsel?

Svar:
Svar: Det er en sammenhegn mellom mors vektøkning og barnets vekt. Det høres helt flott ut med din nåværende vekt.
Magemålet alene forteller ikke om barnets vekt, og personlig synes jeg det er vanskelig å skulle anslå vekten ved å kjenne på magen. Selvfølgelig kan man kjenne om det er et stort eller lite barn, men ikke si noe eksakt. Det er lite trolig at ditt barn skal være lite siden ditt første barn var 4050 g. De blir vanligvis litt større for hver gang.
Lykke til med de siste to månedene!
Hilsen Monica