Spørsmål:
Hei. Hvordan kan jeg vite om det jeg kjenner er spark eller luft? Jeg er førstegangsgravid og er i uke 23+5 nå og har egentlig kjent noe siden uke 17. Men det jeg synes er litt "rart" er at jeg kan se magen bevege seg og kjenne bevegelsene utenpå. Det har bådet jeg og samboer kjent og sett hele tiden. Samboeren min er sikker på at det vi kjenner er spark, men jeg blir litt usikker siden jeg har en mage som fort blir litt luftig. Andre jeg har har snakket med om dette sier at man kjenner forskjellen mellom luft og spark, men det gjør ikke jeg. Ingenting tyder på at noe galt inni der, alt har vært bare fryd og gammen med den lille jenten vår. Vi var på UL i uke 19 og alt sto bra til.

Svar:
Ja hvordan kan du vite det når du er vant til å ha mye luft i magen?
Om du kunne se og føle luften før du ble gravid på samme måte som du nå gjør, kan sjansen være stor for at noe av dette også er luft.
Det er uvanlig at kvinnen og partner ser og kjenner barnet som førstsgangs gravid fra uke 17, - men alt er mulig!
De fleste kjenner nok ikke daglige spark før nærmere den tiden dere nå er i.
Men kanskje er den vesle jenta svært aktiv og du er slank kvinne- en god kombinasjon for å kjenne og se tidlig spark.
Etterhvert som spark og bevegelser blir kraftigere vil du selv kjenne forskjell.
Lykke til !
Hilsen Monica.