Spørsmål:
Hei. Jeg venter tvillinger. Er i uke 30 nå. Begge ligger i sete og har gjort det ganske lenge. Legen sier de fint kan snu seg mange ganger, mens jordmor mener det er lite sansynlig og anbefaler at jeg forbereder meg på keisersnitt. Hvem har rett?

Svar:
Det vil bare tiden vise. Men siden du spør direkte vi jeg støtte jordmor i at sjansen for de helt store snu -operasjoner reduseres etterhvert som tiden går, - blant annet p.g.a. plassmangel.
En av tvillingene kan imidlertid bevege seg og gi muligheter for den andre til å snu seg og bli liggende med hodet ned?
Jeg kjenner ikke rutinene der du skal føde i forhold til leie på førstkommende tvilling og mulighet for vaginal fødsel.
Med tvilling 1 i hodeleie er det kanskje større sjanse for en vaginal fødsel.
Mitt råd til deg blir nok likevel at du gjør lurt i å forberede deg på keisersnitt i alle fall. Kniven sitter løst når tvillingener skal fødes.
Lykke til! Dette blir spennende både før og etter.
Hilsen Monica.