Spørsmål:
Hei. Jeg fikk vite at småen sitter i sete leie for 1 uke siden. Merker godt det på sparkene. Jeg er i uke 29 nå og lurer ¨på om det da er fare for at hun ikke vil snu seg før fødselen? Det blir vel etterhvert for trangt til at hun kan snu seg? Er det noe jeg kan gjøre for å få henne til å snu seg?

Svar:
I uke 29 vil mange barn ligge med stumpen ned. Vi fastsetter av den grunn ikke  hvilket leie vil barnet ha til terminen i denne uken.
Siden kun 3,5 %  fødes i seteleie vil det si at ditt barn har størst sjanse for å ende opp i et hodeleie.
Det er heller ikke for tanget til  å snu seg på lang tid enda.
Da jeg var jordmorstudent (for svært mange år siden) fikk vi høre om en kvinne som var innlagt til keisersnitt p.g.a. seteleie. Da de åpnet livmoren lå barnet i hodeleie. Dette er nok heller uvanlig, - og skulle nok lære oss kommende jordmødre å sjekke barnets leie på kvinner, også før de fraktes til operasjonsstuen.
Lykke til videre! Du kan for sikkerhets skyld fortelle barnet ditt at det skal legge seg med hodet ned.
Hilsen Monica.