Spørsmål:
Hei.. Jeg har akkurat blitt hasteopperert for svangerskap utenfor livmor. eggledern hadde sprekt, å hadde 6 dl blod i magen. Var i uke 7. Fikk først beskjed om at det var like stor sjanse for meg å bli gravid igjen for den fungerende egglederen ville ta over for den andre, å at det sikkert kom til å gå bra neste gang. Men på den siste legevisitten fikk jeg beskjed om at det 50% mindre sjanse for at jeg ble gravid igjen, og hvis jeg ble det var det stor sjanse for at det samme kunne skje igjen. Hvilken av disse stemmer?? Skal jeg tørre å prøve igjen?? Håper på svar.

Svar:
Det er det bare den som har operert deg som kan si noe om. Dersom den ene egglederen er blitt ødelagt (noe det høres ut som ved at den er blitt beskrevet som sprukket), er det en eggleder igjen. Det gir 50% mindre sjanse.
Kroppen har en fantastisk evne til å bruke de mulighetene den har. Ikke få kvinner har opplevet å få beskjed om at det nærmest ikke fantes mulighet for at de kunne bli gravide, ble mødre.
Jeg synes du har krav på å få vite hva de mener med at det er stor sjanse for at det samme vil skje igjen. Hva bygger den teorien på? Er det i forhold til den ødelagte egglederen?
Likeledes råd om hvordan du bør forholde deg til en evt. ny graviditet, tidlg UL i uke? for å sjekke hvor svangerskapet befinner seg, innenfor eller utenfor livmoren.
Siden du spør meg og du skal tørre igjen, vil jeg spørre deg: "Kan du la det være?"
Ønsker deg alt godt og lykke til neste gang.
Hilsen Monica.