Spørsmål:
Hei. Jeg lurer så fælt på en ting. Jeg har akkurat testet positivt på en graviditetstest, og lurer på, hvis bare ett egg har festet seg, vil det andre egget komme ut som en blødning? Og hvis ikke jeg får noen form for blødning, vil det si at begge eggene har festet seg og man får tvillinger? Og dersom jeg skulle spontanabortere, er det da en selvfølge at begge forsvinner, eller vil et egg kunne sitte igjen? På forhånd, tusen takk for svar :-)

Svar:
Gratulerer, så fantastisk flott!
Dette er det ingen regel for. Dersom kvinnen ikke merker noe som helst og kommer til UL, finner man som oftest et levende foster.
Får kvinnen blødninger som fører til abort blir nok resultatet ingen levende foster i livmorhulen.
Ønsker deg lykke til fremover i disse spennende dager/uker.
Det kan være godt å vite at blødning ikke automatisk betyr abort. Bløding fra livmorslimhinnen før uke 14 er ikke helt uvanlig. Blør man fra selve fosteranlegget er det dessverre ingen vei tilbake.
Hilsen Monica.