Spørsmål:
hvorfor har barnet mitt plutselig sluttet og vokse?? det har ligget på minus 2 % i vekstavik...nå ligger den pluts. på minus 18% i følge JM. for oppfølgning hver uke, men er livredd og gråter meg i søv fordi jeg er redd babyen er syk !! alt annet var fint i følge UL sa JM.

Svar:
Kjære deg!
Jeg forstår at dette er skremmende. Det er alltid svært vanskelig å leve i usikkerhet.
Det hender fra tid til annen at barn ikke vokser som forventet. Som oftest kan det være morkaken som ikke fungerer som den skal, det vil si at barnet ikke får nok næring.
Når barn ikke vokser som forventet er det veldig bra med hyppige kontroller. Denne oppfølgingen du får gir barnet en sjanse til å bli værende i livmoren din så lenge som mulig. Det er det beste!
Jeg synes du bør snakke med jordmor/legen/de du går til kontoll hos og fortelle hvordan du har det. Still spørsmål, og kom med dine bekymringer.
Det beste du kan gjøre for babyen din er å hvile mye. Det er med på å påvirke sirkulasjonen i morkaken.
Lykke til videre! Jeg ønsker deg alt godt.
Hilsen Monica.