Spørsmål:
Hei! jeg er gravid i uke 20 og har nettopp kuttet røyken. men er veldig redd fosteret er skadet allerede. har røykt mellom 9-12 sigaretter daglig. kan man finne det ut på en evt. ultralyd om det er skadet? tror du fosteret kan ha blitt mindre i lengde og eller vekt allerede?

Svar:
Svar: Gratulerer som røykfri! Jeg forstår godt at du tenker som du gjør, men jeg tror sjansen er stor for at fosteret ditt har vokst som forventet. Nå vil jeg heller prøve å stimuler deg til å være glad og stolt over at du faktisk klarte å slutte enn at du fortsatt skal bli værende i bekymringene! Du bør glede deg over tanken på at dette er det absolutt beste du kan gjøre for barnet ditt! Heldigvis var du ikke storrøyker.
Det er nok ingen undersøkelser i svangerskapet som kan finne ut om nikotin har påført foster skader. Tenk fremover, lev sundt og ta godt vare på det lille barnet som er helt avhengig av hva du serverer. Klarer du å fylle deg med glede og positive tanker vil dette veie godt opp mot en litt dårlig start. Lykke til med andre halvdel. Hilsen Monica.