Spørsmål:
Hei Monica
Er i uke 29 og merker at babyen har blitt roligere i det siste. Jeg kjenner liv flere ganger om dagen, men sjelden spark. (Kunne fra uke 22-27 kjenne tydelige spark spesielt om kvelden.)
Er førstegangsfødene og vet ikke hva som er normalt. Kjenner mest liv nederst i magen og det føles som vibreringer og små fingre som spriker, kjenner også at babyen flytter på seg av og til. Var til kontroll for en uke siden, alt sto bra til men klarer likevel ikke å la være å bekymre meg...Er det vanlig med så roliig baby i uke 29?
Trodde sparkene ble tydligere og oftere i denne perioden (?)

Svar:
Kjære deg!
Jeg forstår godt din bekymring. Sånn er det også å vente barn: glede, bekymring, angst forventning o.s.v. Alt er nytt, og hver forandring merkes. Det er viktig at kvinner utvikler denne sterke sansen. Den vil de trenge nå barnet er født.
Det er imidlertid svært forskjellig hvor mye, hvor ofte og hvordan barn beveger seg i magen. Kvinner som har fått flere barn kan fortelle om hvor forskjellige barnas begevelsesmønster var. Noen er ”nattranglere”, og kan starte med mosjonsrunden når mor sover som dypest. Noen har også mindre fostervann rundt seg enn andre og av den grunn har de mindre bevegelses frihet. Rolige foreldre bærer ofte rolige barn( genetisk arv). Men, det er viktig at du kjenner ”liv” hver dag, ja flere ganger om dagen.
Det er fint at du følger med og snakker med jordmor/legen om dine observasjoner. Det finnes ”sparkeskjema” som noen har glede av å bruke. Da setter man seg ned og teller spark til bestemte tider av dagen, gjerne en ½ til 1 t. De fleste blir overrasket over hvor mange spark det egentlig er.
Fortsett å ta godt vare på barnet ditt! Lykke til videre! Hilsen Monica.