Spørsmål:
Hei Jeg er førstegangsfødende, befinner meg i utlandet, skal føde her, og håper å få svar på et spørsmål. Jeg er nå i uke 34 + 3 og var i dag hos legen. Her er det ultralyd på alle kontroller, noe som gjør at den lilles vekst følges nøye. For to uker siden veide hun ca. 2150 gram, mens hun i dag ble målt til drøye 2800 gram. Dette syntes jeg var voldsomt på kort tid, og legen var i og for seg enig, men kom ikke med noen andre råd enn at jeg burde gå mye. Han sa at noen babyer blir større enn andre. Legen foretok også en GU for å sjekke om det var fare for noen prematur fødsel, men det er det ikke. Formen min er bra, jeg er 173 høy, var ca. 71 kg, har gått opp ca. 12,5 kg, og prøver å spise sunt og bevege meg med å gå mye tur, men klarer ikke å holde meg helt unna sjokolade... Hva bør jeg gjøre? På forhånd takk for svar!

Svar:
Jeg håper ikke jeg gjør deg usikker, men gjennom alle målinger og vektkontroller som er blitt foretatt i mitt lange jordmorliv, vil jeg ikke umidellbart slå meg til ro med dette som den eneste sannhet om vekten til barnet du venter.
En av målingene eller i verste fall begge kan være upresise eller feil.
Var det samme lege som målte begge ganger? I tilfelle ikke, kan det og¨så være med å påvirke utfallet. Hvordan lå barnet nå det ble målt, o.s.v.
UL eller ikke, -friske barn vokser som de skal.
Ta frem gleden og stol på din egen kropp. Du bestemmer vel selv hva kontollen skal inneholde. Selv om du bor utenlands er det din kropp. Om Ul målingen gjør deg usikker så dropp det.
Finn frem til hva som er best for deg og gå for det!
Lykke til med god egensomsorg og kritisk vurdering av tilbudene!
Hilsen Monica.